moneymonday
指數/外匯
明報APP

即時財經新聞

【羅仕揚專欄】離別的規矩

屈指一算,這已是Casper人生的第三次。

大學畢業後投身美資投行Bear Stearns,成為同學眼中的天之驕子,短短兩年已憑著工作表現,由Analyst晉升為Associate。然而一場次按風暴,令Bear Stearns陷入危機,縱然有華府包底,再由同行出手相救,重疊的業務仍然需要有若干人頭被犧牲,Casper不幸成為其中一人。

由於年資尚淺,人工未算太高,Casper尋覓不算太久,便獲得一間中型投行的聘書。幾年過後,經驗逐步累積,在行內亦薄有名氣,Casper被挖角到當時絕對屬於一綫投行的Deutsche。後續的事大家也想像得到,幾年過後,輪到Deutsche陷入危機,Casper任職的部門是集團計劃重組的業務之一。沒生意、沒客的情況持續接近一年,Casper度日如年,可幸的是重組通常需要冗長的討論及過程,投閒置散逾半年,最終在獵頭的引薦下,轉投了當時同樣絕對屬於一綫投行的Credit Suisse。

同樣的劇本在幾年過後再度重演,這次輪到CS陷入危機。CS雖然在瑞士政府牽頭下被UBS收購,但客戶不信任就是不信任,這段日子,Casper再度輪迴幾年前在Deutsche的經歷,雖然工繼續返,糧繼續出,但客戶早在去年第四季已出走不少,交易對手基於自身的風險管理,也不會貿然選擇與具風險的對手做Trade。日常工作量大減,Casper只能催眠自己:被收購也總比倒閉好,起碼不用即時死亡,而這種規模的收購,討論得來起碼半年,簡單來說,就是有半年時間「出住糧搵工」,半年過後再聽天由命。

「出住糧又無嘢做,情況又唔係太差。」這天,Casper約了幾位相熟行家見面,名義上是聚舊,心底當然知道他想看看朋友有沒有空缺介紹。很尷尬?當然不,行內混得一定年資的,怎可能沒經歷過任職的公司重組或被收購?這根本是行業常態!若果真的知道那裡缺人,而被薦的人名聲又不是太差,做個順水人情又有何不可?山水有相逢,今天是我幫他,難保將來沒有他幫我的時候?

「你咁講只係悲觀地樂觀!」Casper苦笑說。「有時都會諗,係咪真係自己太黑仔?做咗十幾年嘢,可以試過三次收檔。你話如果係自己做得唔好,幫公司搵唔到錢,都話心甘命抵,但三次都係母公司『瀨嘢』,結果要全球員工一齊陪葬。」那些年雷曼倒閉,當時有位任職雷曼的朋友打了一個比喻,至今仍然記憶猶新------「鐵達尼號要沉,就算班樂手演奏得幾出色,唔通唔駛同架船一齊沉落海?」以地區劃分,亞太區往往是投行最賺錢的地區分部,但當海嘯山崩襲來,多賺錢的地區也不能獨善其身。

「做PB或者WM嘅,或者都仲有希望,覺得被收購後有機會留得低。」偏偏Casper任職的卻是有「炒房」之稱的IB業務,由於業務與對家極重疊,他已有最壞打算。「人哋CEO講明,唔想輸入Bad Culture,離別在即,都無謂心存幻想。」然而過去一兩年的市道實在不堪,不少投行在危機尚未惡化前,已率先大幅裁員,市場空缺少、「R撈」人多,情況實在不容樂觀。

「剛宣布被收購嘅頭幾日,確實極多Headhunt打嚟,又話呢間行請人、嗰間行想Upgrade,但Update完你資料之後,成個月都冇乜Follow Up。」投行倒閉,可說是獵頭界的盛事,因為往常要替其他投行挖角請人,人工加兩三成是基本,才能吸引到別人跳槽,現時兵荒馬亂「人才大平買」,前路茫茫的員工只要有路走,別說不加、甚至可能減些少也能促成配對。獵頭有生意可做,自然空群而出。然而又回到基本步,市場空缺有限,獵頭也只能將人才Contact「袋住先」,到有機會才拿出來向外Sell,這或許就是Casper說獵頭來得快、去得快的原因。

「最唔憂嘅係Legal同Compliance,留得低嘅機會唔單止係最高,就算要走,亦都係最易搵到工,間間行都話請。」較難走的當然是Front Office,人工成本最高,每個Headcount Cost亦最大,加上市況差,行內鮮有擴充,如果本身聘用的人不太差,話事人也不會輕易換人。「其實而家返工,大部分同事都係忙緊搵工,有啲甚至已經見緊工同見咗工。離別會傷心?又要供樓又要養家,仲邊有時間傷心?」

「當然,有啲做咗十幾年、甚至二十年嘅,已經好耐冇喺條街見過工,暫時都係按兵不動多。」投行搵工,首先靠朋友、其次靠獵頭,當在一間公司做得太久,搵工聯繫早已斷裂,又比做了三五七年的人難得多。「其實又明嘅,而家連點合併都未知,唔係話天真到覺得自己會留得低,但就算要走,都想等埋有冇『肥雞』先走。」逃亡經驗豐富的Casper,卻明顯不認同這種想法。「離別的規矩,越遲走,代表將來到真係遣散嗰日,會有大量人衝出嚟同一時間搵工,除非搵唔到要繼續坐,否則邊個想留到最後?」

「或者你哋會覺得冇嘢做有糧出,好爽!但當人生第三次經歷呢樣嘢,係唔會好似第一次經歷嘅時候咁徬徨,但絕對唔會係爽。」Casper語氣一轉,Happy Hour的氛圍突然變得沉重。「三次離別,每次由齋坐到搵到工,時間半年至一年不等,有糧出暫時令你生計無憂,但喪失咗嘅係市場經驗。平時FO要跑數、要坐盤係好大壓力,但每日累積緊嘅經驗值,就係將來跳槽嗌高啲價嘅本錢。有得揀,你真係想坐?」

離別的規矩,就是要好好說再見;但離別在即各有各忙,還有誰有心情,聽那句不想說出口的再見?

羅仕揚

【羅仕揚專欄】科企流料有陰謀?

【羅仕揚專欄】誰殺死了瑞信?

【羅仕揚專欄】打風開市「自己諗掂佢」

【羅仕揚專欄】Adani特約:沽貨生死時速

【羅仕揚專欄】決戰利市封

【羅仕揚專欄】ESG只是遮醜布

【羅仕揚專欄】肺炎清零!強國不敗!

【羅仕揚專欄】仍然在返工都應該要慶賀